Uttalande av Rött Forum Stockholm: Allt stöd till Stockholms pendelstädare – återta spårtrafiken i kommunal och statlig regi!

Skärmavbild 2017-08-29 kl. 22.56.14

Städarna på Stockholms pendeltåg förtjänar allt fackligt och politiskt stöd i sin kamp mot den massaker på deras jobb, villkor och i nästa steg allmänhetens krav på god service som följer av det Hongkong- och Kinabaserade MTR:s upphandling från det krisande städföretaget SOLReneriet. MTR hade knappt hunnit överta Stockholms pendeltågstrafik från SJ innan bolaget sade ja till ett underbud på städningen av tåg och stationer som från första stund svek de försäkringar som hade getts till facken om ett övertagande av all personal till oförändrade villkor.

Liksom de viktiga strider som samtidigt bedrivs av Stockholms sopgubbar och Göteborgs hamnarbetare riktas pendelstädarnas kamp mot konsekvenserna av den nyliberala privatiseringspolitiken även inom samhällets infrastruktur. Vid varje upphandling görs nya försök att dumpa de anställdas löner och villkor och undergrävs demokratisk kontroll.

Samtidigt som spårtrafiken länge har varit ett paradexempel på eftersatt infrastruktur har MTR på några få år tillåtits överta SJ:s roll som Sveriges i särklass största tågoperatör. Bolaget har inte bara fått överta driften av både Stockholms tunnelbana och pendeltågstrafik, utan har också nappat på den absurda rätt som har getts till vilket bolag som helst att även sätta persontåg på de lukrativa stambanorna mellan Sveriges storstäder. Att MTR enligt den globala tågkoncernens styrelseordförande Frederick Ma nu även vill köpa mark i Stockholm och bygga nya stadsdelar med både tunnelbana, bostäder och köpcentrum visar i vilken antidemokratisk riktning som privatiseringspolitiken leder.

När Seko Pendelklubben idag (tisdag den 29 augusti) demonstrerar utanför Trafiknämndens möte i Stockholm vill Nätverket Rött Forum Stockholm, som samlar aktiva i flera organisationer, ta tillfället i akt uppmana fackföreningarna, miljörörelsen och all verklig vänster att inte bara visa sitt stöd för pendelstädarna utan också att inleda en gemensam kamp för en vinstfri välfärd som också inkluderar spårtrafik, hamnar, elnät och all grundläggande infrastruktur. Dessa verksamheter måste snarast återtas i egen regi av kommuner, landsting och stat och upprustas under en demokratisk kontroll som ger makt åt de anställda som gör jobbet.

Det finns redan en stark opinion mot vinstdrivande bolag inom skola, vård och omsorg som tillsammans med nyliberala skol- och vårdvalssystem bidrar till ett alltmer segregerat och orättvist klassamhälle. Detta har motiverat Reepalus välfärdsutredning till att föreslå ett tyvärr mycket otillräckligt vinsttak i nivå med ett “marknadsmässigt” genomsnitt för den privata tjänstesektorn, vilket också regeringen och Vänsterpartiet ser ut att enas om. Men ett förslag som är så urvattnat att Sverige även om det genomförs skulle förbli det enda landet med vinstsyftande aktiebolag även inom den skattefinansierade skolan har ändå utlöst ett ramaskri från de stora skol- och vårdbolagen och deras stödpartier.

Därmed ser i alla fall dagens obegränsade vinster inom en alltmer segregerad skola, vård och omsorg ut att bli en het fråga inför nästa års val. Det är mot denna bakgrund hög tid att återuppta de senaste årens kamp för en helt non profit-baserad drift i kommunal, statlig eller kooperativ regi inom hela den offentliga tjänstesektorn och infrastrukturen, där många inspirerande exempel kan hämtas från till exempel Frankrike, Tyskland, Spanien och inte minst Norge (1). Även inom till exempel Stockholms äldreomsorg finns några sådana exempel.

Rött Forum välkomnar också att “People over profit” är den lovande rubriken för både de offentliganställdas fackliga international PSI:s världskongress i år och en ny plattform och hemsida som PSI med flera planerar att starta i syfte att föra samman fackföreningar, organisationer och kampanjer mot privatiseringar i offentliga tjänster som vatten, sjukvård, utbildning, energi, sophantering och offentlig infrastruktur.

  • Allt stöd till pendelstädarna – MTR och SL måste stoppa nedskärningarna!
  • Riv upp privatiseringspolitiken – tunnelbanan, pendeltågen och järnvägen ska återtas i offentlig regi samt drivas och rustas upp under demokratisk kontroll med makt åt de anställda!
  • Gemensam och upprustad välfärd utan vinstintressen ska gälla både skola, vård, omsorg, kollektivtrafik, sophantering, hamnar och annan infrastruktur!

——————
(1):
“Reclaiming Public Services – How cities and citizens are turning back privatisation” är namnet på en färsk rapport som denna sommar har publicerats med stöd av bland annat European Federation of Public Services Unions (EPSU) och Public Services International (PSI), där flera svenska fackförbund inom den offentliga tjänstesektorn är medlemmar. Den visar att privatiseringar trots alla försök att institutionalisera och skydda dem faktiskt kan rivas upp. Bland de 835 fall av främst europeiska återkommunaliseringar som redovisas finns 284 fall av återkommunaliserade enerigisektorer under Tysklands “Energiewende”, 106 franska återkommunaliseringar av vatten, 37 fall av främst norska men också andra nordiska återkommunaliseringar av vård och sociala tjänster, samt talrika fall av återkommunalisering av alla sorters upphandlade tjänster i Spanien och Frankrike, som exempel på en växande internationell mottrend.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s